Motorcykeltårta

När man disputerar så måste man bl.a. fira med tårta! 🙂 Lena ville överraska sin man med något personligt och ville därför ha en tårta med sin man på motorcykel körandes i ett vårlandskap. Tanken var att han skulle lämna Lärcentra bakom sig och åka mot LiU (Linköpings Universitet). Det var viktigt att färgerna på motorcykel och MC outfit stämde överrens med verkligheten. Dock lyckades jag inte riktigt göra en BMV motorcykel, men den jag gjorde fick helt enkelt duga 😉 Tyckte att det var väldigt svårt att få till motorcykel + förare på ett bra sätt och samtidigt kunna låta det torka. Summa summarum – Jag är inge bra på att modellera! Kan iofs vara min extremt självkritiska sida som talar – Lena blev nämligen supernöjd 😀 Fyllningen ville hon ha densamma som sist hon åt en av mina tårtor.

Tårtan består av vaniljbottnar fyllda med Ahlgrensbilarfluff, mjölkchokladganache och glasscreme. Den är sedan spacklad med grädde. Skyltarna och blommorna är gjorda av flowerpaste och motorcykel+förare är gjorda utav sugarpaste och marsipan.

25 thoughts on “Motorcykeltårta

  1. Hej!
    Jag har bara en lite fråga. Har försökt göra Ahlgrens bilar-fluff enligt din beskrivning tidigare i bloggen…men det blev tyvärr helt misslyckat =( Fluffet blev liksom stelt som en stor klump och gick inte att vispa, några tips på vad som gått fel?

    Mvh
    Sofia Bodin

    • Hej Sofia!
      Men så tråkigt. Det enda problemet jag haft med den är när jag testade att försmälta bilarna lite i micron – Det förstörde en skål 😉
      Det låter som att det blivit lite för mycket bilar i din fluff. För mycket bilar gör att den blir för stel. Testa att ha i lite mer grädde, eller lite mindre bilar. Sen gäller det att smälta dem så att bilarna är helt upplösta, annars kan det oxå göra att det blir mer stelt.
      Hoppas att du vågar på att testa igen! Jag har som sagt aldrig haft det problemet, men som sagt, testa med mindre bilar.

      Lycka till!
      Lisa

  2. Superfin tårta! Jag MÅSTE bara berätta att jag i fredags ringde Just Lena och kollade om bageri/konditor utbildningen i Linköping o vi kom att prata om att jag nyss börjat göra täckta tårtor och att jag försöker lära mig och bli bättre genom att följa er duktiga tårtkonstnärer. Då berättade hon om dig o hur fantastisk du var o vilken toppenfin tårta du gjort!!! Hon var mer än nöjd! Lite kul att veta, tänkte jag 😉
    kram Evalena

Kommentera

