Dagens Tips: Grädde

Om du vill spackla din tårta med grädde så vill du kunna vispa den hårt utan att den blir till smör. Mitt tips är att ta i lite bakpulver i grädden innan du vispar den. Bakpulvret gör att du kan vispa grädden längre (till en hårdare konsistens) utan att den blir smörig.

Bakpulvret ger ingen smak till grädden och du behöver ungefär en knivsudd till 2dl grädde.

Lite andra tips

  • Använd alltid grädde som har mer minst 30% fett. Har du får låg fetthalt så blir inte grädden så stabil.
  • Du får en fluffigare grädde om du vispar den när den är riktigt kall (det går dessutom snabbare att vispa den då). Helst ska den stå i kylen i minst 12h innan och ha en temperatur på 5°C.
  • Vispar du långsamt (helst lägsta hastigheten på elvispen) eller för hand så får du in mer luft i grädden och den blir då fluffigare och mer stabil än om du vispar snabbt.

4 thoughts on “Dagens Tips: Grädde

  1. Waw, jag hade ingen anning om bakpulver…bra tips. Så bra inlägg att jag läste den två gånger.
    Längtar efter att se din blommbuket från kursen.
    Din bröllopstårta kommer du att baka den själv eller? Härlig med bröllop!
    Kan du inte avslöja några detaljer om din bröllopstårta?
    Ha det så bra.

  2. bra tips, ett annat som jag använder mig av är att ha i lite marsanpulver i grädden när jag vispar den, då blir den också lite tjockare, eller så använder jag lite pipingél i grädden för att stabilisera den. Ska testa med bakpulver också.🙂
    /Anna

Kommentera

