Vilken pepparkakstyp är du?

Snart börjar det vankas pepparkaksbak (för er som inte tjuvstartat dvs – vilket jag gjort 😛 ) och det innebär oxå att det är dags att välja vilka formar man vill baka med. Idag finns det ju precis hur mycket som helst i pepparkaksformsväg och jag tycker att det kan vara lite svårt att välja. Detta lilla i-landsproblem gjorde så att jag inte bara klickade hem 3-4 formar som tänkt, utan lyckades hejda mig först vid 20 st nya formar denna gång 😛 Jag ÄLSKAR pepparkaksformar och det finns ju så himla mycket olika saker man kan använda dem till året om så jag ser det som en väl värd investering 🙂

Dessa formar klickade jag hem hos Formina (länk) för ett tag sen. De har ett otroligt stort utbud, är billigt och det går snabbt att få hem formarna – Me like! Passa på att ta er en liten titt eller två och införskaffa lite nya formar inför julen 😀

 

PepparkaksbaksTraditioner

Något som hör julen till i min lilla familj är att vi bakar Homer Simpsonspepparkarkor varje år. Jag gillar det icke traditionella blandat med det mer traditionella i pepparkaksbaket 🙂

Hittade en bild från förra årets pepparkaksbak =)

Det skulle vara kul att få höra hur dina traditioner och pepparkaksformar ser ut.

Vilken/vilka pepparkaksformar brukar/kommer du använda i år?



23 thoughts on “Vilken pepparkakstyp är du?

  1. Ojoj vilka formar jag skall använda:) Tror jag har över 100 formar…..fick hem de senaste idag som är Muminformar.
    Så min jul kommer förmodligen gå i mumintecknet till största del med muminhus och allt.

  2. Efter en hektisk vecka är jag åter ute på bakbloggsläsning (har ju kikat in här under den senaste tiden men inte hunnit skriva något). Vilka fina cupcakes du gjort och tårtan var superfin. Jag är nog ganska traditionell när det gäller pepparkakor, men vi får se hur det blir i år… varje gång jag och sonen är in på Tårtverkstan i stan så får han köpa ett pepparkaksmått och det blir ju ofta inte stjärnor och hjärtan eller gubbar och gummor. Han har valt bl.a. snögubbe, jasplan, kamera, fiol… Få se vad det blir av det. 🙂 Gott förmodligen!

    • Tack så mycket Erika!
      Tårtverkstan är verkligen ett farligt ställe att gå in på! Blir inte billigt alls. Kan dock säga att när jag var på kurs på Kakburken så blev det helt sjukt farligt att gå in i deras butik – De har ju precis hur mkt som helst man skulle vilja ha 😛

  3. Jag har också varit där och shoppat, men du vann, jag klickade ”bara” hem 18 st. Jag älskar att använda ALLA mina formar, har ca 160 stycken, så många pepparkakor blir det… 🙂

    • Oj oj oj, 160 st!! Ja det blir mycket pepparkakor det 🙂 Jag blir genast nyfiken på om du kan tänkas ha en favorit eller inte? 😉

    • Oj oj OJ!! 202 st!! Det var inte illa! 😛 Underbart att ha dem i ordning dessutom, det skulle jag oxå behöva ha dem 🙂 Använder du dem alla till pepparkaksbaket?

    • Jag har dessvärre köpt Homer-formen på Irland för rätt många år sen nu. Satt och letade fler sådana formar häromdagen och de går att få tag på Ebay, men då skickas de från USA.

  4. Här är en till som gillar pepparkaksformar. Kul med nya formar, fast vid jul vill jag nog helst ha de gamla klassikerna även om barnen naturligtvis även vill ha med de nya varianterna.

    Brukar även stansa ut formfranska med hjälp av pepparkaks formar, kul mackor till barnen när man vill ha lite extra piff.

  5. Vilka fina pepparkaksformar! Homer var ju underbar! 🙂
    Hemma hos oss kommer det att bli Mumin och hans vänner i år eftersom jag precis fick hem ett stort paket med underbara Muminformar i alla dess former från Iloleipuri! 🙂

Kommentera

