Tips: Cake Pops/Balls

När jag smälter choklad som mina cake pops/balls ska doppas i, tillsätter jag en liten klick kokosfett. Då blir chokladen mer följsam och klumpar ej. Kokosfettet gör så att chokladen blir lite tunnare och håller sig rinnig längre vilket gör den mer lättarbetad. Skulle jag dock ta i för mycket kokosfett så blir chokladen i tunnaste laget och man ser då lätt igenom den – speciellt om bollarna har choklad i sig.

På bilden nedan har jag använt vanlig vit choklad, lite kokosfett och oljebaserad pastafärg.

Du får gärna dela med dig av egna tips för att få ett snyggt chokladskal på dina cake pops/balls! 🙂

18 thoughts on “Tips: Cake Pops/Balls

  1. Åh, vad bra. Om du bara visste hur arg jag varit när jag ska doppa dessa cakeballs ibland. Vit choklad är värre än mörk choklad, ändå låter jag skålen med choklad stå i varmt vattenbad under hela tiden jag doppar, men man kan ju bli tokig för mindre. Nästa gång ska jag testa ditt tips. Vart köper du kokosfett, är det fast eller flytande?

    • Jag vet, har oxå stått och svurit över chokladen tidigare jular när jag försökt doppa marsipankulor. Har en känsla av att det kommer att gå MKT bättre i år 🙂 När jag använt kokosfett så har jag inte ens behövt ha den över ett vattenbad när jag doppar vilket är supersmidigt 🙂

      Kokosfett finns i vanliga mataffärer och brukar ligga i närheten av smöret, eller iallafall på mejeriavdelningen. Förpackningen är silver med blå text och är i fast form.

  2. Superfina cakepops. Måste också prova den oljebaserade pastafärgen. Jag har annars kört med lite, lite neutral olja i chokladen men måste nog också testa kokosfett 🙂

  3. Jättefina! Jag har fortfarande inte kommit loss att testa gör dessa, men snart måste jag 🙂 Tack för tipset med chokladen, tyvärr har jag inget eget att dela med mig av…än….;)

    • Så lite så!
      Jag brukar skära av ett hörn på kokosfettet och skulle nog gissa på att det är cirka 1 tsk. Det behövs inte så jättemycket men gör massor för doppningen 😀
      Tack detsamma!

Kommentera

