Sockerpasta – Sugarpaste

Jag tänkte att jag skulle sammanställa en liten lista på olika märken av sockerpasta/sugarpaste/dekormassa/fondant och lägga ut här på bloggen. Jag känner att det är något som jag saknar då man lätt kan tappa bort sig i sockerpastadjugeln😉 Dock har jag inte testat så många olika märken än och behöver Din hjälp!

Skulle Du kunna dela med dig av vilken SP Du använder och vilka för- respektive nackdelar den har? Tanken är att jag sammanställer en lista/guide där jag sedan länkar till Er som deltagit.

Tack på förhand!🙂

Kram, Lisa

20 thoughts on “Sockerpasta – Sugarpaste

  1. Jag har enbart använt egengjord sugarpaste:
    http://bakgladje.blogspot.com/2010/09/hemmagjord-sugarpaste.html

    Jag tycker att den fungerar väldigt bra att täcka tårotr med, färga in, modellera med. Enda nackdelen jag kännt är när det är väldigt, väldigt små saker som ska göras (typ den lilla vita glimten i ögat) så smular den lite mer än jag önskat. Men å andra sidan kanske jag borde ha använt flowerpaste istället vid dessa tillfällen.

    Ska testa Ballerinas mörkchokladsugerpaste inom en vecka här, ska bli spännande att se hur den beter sig. Har gjort egen chokladsugerpaste, men den smulade sönder hela tiden och var helt omöjlig att arbeta med, tyvärr.

    Ska bli kul att se vilka tips du får.🙂

  2. Jag använder mig av PME sugarpaste. Har även testat Snövit, men den kändes alldeles för torr jämfört med PME. Som känns mycket len och smidig att arbeta med. Den är lätt att färga, men blir som de flesta svårare att arbeta med ju mer man färgar in och ju mer man knådar den. (Ha ju inte så mycket att jämföra med tyvärr)

    Kul idé att sammanställa en liten lista! Ska bli kul att läsa den sen. Kanske man vågar sig på att köpa hem något nytt. Eller ta mig tiden att göra egen som Erika!!🙂

    • Tack Angelica för att du delar med dig!
      Jag har varit lite nyfiken på PME pastan. Tycker att det är smidigt att den kommer i så stora förpackningar, samt två olika vita nyanser.

      Hoppas att det går bra för dig med bakandet!

    • Tack Milli för att du delat med dig!🙂 Mycket bra test du har gjort!
      Jag råkade ut för hårda klumpar i min chokladsugarpaste tyvärr. Har dock testat att köpa en till förpackning och hoppas på att det inte upprepas🙂

  3. Jag använder endast Ballinas, både som vanlig vit och deras mörka choklad. Har fått för mig att den inte är lika söt som andras. Men jag gillar den faktiskt framför andra sorter som jag testat, lätt och följsam är den med🙂

  4. Jag använder ballinas sugarpaste i olika smak från tårtdecor, håller formen, den spricker inte och så är den inte så söt. Jag brukar också göra egen Marsmallowefondant och täcka tårtor med, den är väldigt flexibel och så behöver man inte ”spackla” tårtan så mycket innan man klär den, spacklar med grädde när jag täcker med MMF och med smörkräm när jag täcker med ballinas sugarpaste.🙂

    • Tack Anna för att du delar med dig! Har aldrig testat att göra egen mmf. Skulle dock vara roligt att gör det för lite jämförelse🙂

  5. Hej!

    Rolig och bra idé!
    Jag är inte alls så berest i Sockerpastans värld men de två sorter jag har använt mig av är Professional Regalice och som jag är riktigt nöjd med samt SP från Panduro Hobby som jag docxk inte kan återfinna på dess hemsida (kanske finns, men jag hittar den inte) men som jag köpt i butik. Är nöjd med bägge två och eftersom jag inte testat så många andra så har jag ingenting att jämföra med. Kan inte se några nackdelar med dessa. Enkla att arbeta med och att kavla.
    Ha det gott & trevlig helg Lisa!
    /kram

  6. Ballinas tycker jag är bäst av dom jag testat. Både den vita, den med vit chokladsmak och den bruna. Jag kommer inte ihåg vilket märke det var men en gång fick jag en sockerpasta som faktiskt smakade som tvål nog skulle göra, om man nu av nån anledning skulle äta det nån gång…

  7. Hej!

    Jag använder Ballinas sugarpaste och är jättenöjd med den. Behöver jag röd eller svart använder jag Bakels. Har använt bla Regalice sugarpaste någon gång men den var inte alls lätt att jobba med, bara sprack och smulade. Ballinas är mjuk, elastisk och följsam och helt fantastisk!🙂

    Hälsningar
    Annika

  8. Jag har testat följande, samt en hemmagjord, som finns på min blogg här:http://sarahbakar.blogspot.com/2010/05/fodelsedagstarta-i-tva-vaningar.html
    Den blir ganska söt, men bra konsistens och rätt lätt att jobba med.

    Ballinas vit är bra, smidig att jobba med, behöver inte fodras.
    Bakels vita, svart, rosa och grön – ok konsistens, lite konstig lukt och smak. Måste fodras.
    Regalice röd – konstig smak, lös och kladdig.

    Sen har jag även testat Dekorfondant , vit och brun (choklad) Inte alls lika söta som SP, mkt följsam att jobba med, elastisk.

    Jag har även utvärderat den på min blogg:
    http://sarahbakar.blogspot.com/2010/08/test-och-utvardering-av-fondant-fran.html
    http://sarahbakar.blogspot.com/2010/09/test-av-fondant-fran-strossel-och-annat.html

    Jag föredrar nog fondanten, just för att den inte är så söt, sen Ballinas och hemgjord.

    Hoppas det var till någon hjälp, ser fram emot ”testprotokollet”
    Hör av dig om något är oklart🙂
    /Sarah

Kommentera

