Frystest av Cupcake

För ett tag sen (närmare bestämt 9 augusti) så testade jag att stoppa in en fullt dekorerad cupcake i frysen för att se hur frosting och dekorationer klarar sig. Har nämligen fått frågan ett par gånger och tänkte att jag nu allt skulle ta reda på det. Dock glömde jag bort den men hittade den häromdagen när jag rensade frysen. Jag tog ut den, lät den tina i kylskåpet över natten för att sedan få stå ute i i rumsvärme tills den var ätbar. Testpanelen ,som bestod av mig och min sambo, kom fram till att den smakade helt oki. Det enda var att frostingen var lite stel, men den smakade bra. Blomman som var i sugarpaste smakade också helt ok (om man gillar SP dvs) dock var den lite kladdig och glansig. Något riktigt häftigt som jag noterade när jag tog ut den ur frysen var att silverpärlorna jag hade i frostingen hade blivit silverfrostiga i frysen – Blev en mkt snygg effekt 😀

Så för att svara på frågan om det går att frysa cupcakes:

Ja! Dock kan jag tänka mig att det kan skilja sig på vilken frosting du använder.

Bilden till vänster är tagen dagen de gjordes och bilderna till höger är tagna efter att ha tinats upp efter att ha varit i frysen.

Den läckra formen kommer ifrån Siluett (länk)

12 thoughts on “Frystest av Cupcake

  1. Jag har fryst in fyllt dekorerade cupcakes flera gånger och jag tycker inte de har varit några fel på dom. Lika goda som innan 🙂 Men jag har läst att frosting med ägg i inte går att frysa så jag har bara provat med typ creme cheese frosting och smörkräm. Vågar inte ens prova med marshmallowsfrosting eftersom de är ägg i marängen men jag har dock inte testat det.

    • Tack för att du delar med dig Milli! Det jag testade nu var smörkrämsbaserad frosting. Kanske skulle ta och testa med en som innehåller just ägg för att se skillnaden. Dock så har jag testat att frysa ner marshmallowfluff och det går. Så det borde ju funka med sådan frosting då. Men man vet aldrig 😛

    • Tack Johanna för att du delar med dig! Jag har läst att det ska gå att frysa en hel tårta men inte gjort det. Kan vara bra att veta dock. Känner dessutom att jag måste testa snart.
      Tack igen! 🙂

    • Jag ställde först in den i kylen så att frostingen skulle stelna till och la sedan den i en påse och frös in. Jag hade en smörkrämsfrosting på. Själva cupcaksen var lite kompakt kände jag, men det kan den ha varit innan oxå, kommer inte riktigt ihåg. Dock var den god, så det gjorde inget 🙂 Torr var den dock inte.

Kommentera

