Recept: Vanilla Cookies

Jag har gått och blivit lite extra förtjust i dessa vaniljkakor man kan dekorera och göra klubbor av. Visserligen går det nog att göra det med många olika kakor men dessa är dessutom goda och håller formen i ugnen. Grundreceptet har jag hittat i ett reportage om duktiga Gunilla Wall (länk) men har modifierat det lite.

Ingredienser:

230 g smör, rumsvarmt

230 g socker

1 ägg

0.5 tsk bakpulver

1 tsk äkta vaniljpulver

340 g vetemjöl

Ev några droppar karamellfärg

Gör så här:

Rör ihop smör och socker. Tillsätt sedan ägget och fortsätt att röra. (Vill du färga kakorna så tillsätter du ett par droppar färg nu). Blanda ihop de torra ingredienserna och rör sedan ner det med smörblandningen. Knåda ihop till en stor degklump och rulla in i plastfolie. Låt nu degen vila i kylskåpet i minst 2 timmar.

Kavla ut degen ungefär 5mm tjock – Ta ut lite deg i taget då den är lättare att kavla när den är kall. Stick sedan ut den med dina utvalda kakmått. Grädda kakorna på 150 grader (står 180 i orginalreceptet men det var för mycket fr min ugn) i ca 8-10 min. De ska bli lite lätt mörkare längst ut, men inte mer. Ta ut kakorna och låt de svalna på ett galler med bakplåtspapper.

Dekorera efter eget tycke🙂

Lycka till!

9 thoughts on “Recept: Vanilla Cookies

    • Precis, jag har använt både SP och marsipan på kakorna jag dekorerade. För att få fast dem så kan man antingen pensla lite vatten bakom den marsipan/SP som kommer närmast kakan eller så skulle man kunna pensla ett lager med sylt eller liknande. Det gör att den klistrar fast sig på kakan. =) Jag använde lite vatten.

  1. Pingback: Rosa Bandet-Klubbor « Sockerrus

  2. Pingback: Steg-för-steg: Bröllopstårtskakor –

  3. Pingback: Alla Hjärtans (Vanilj)Kakor ♥ –

Kommentera

