Recept: Hasselnötskakor

Dessa ljuva kakor är några utav mina favoriter – Älskar dem! Första gången jag åt dem var hos min sambos mormor och sen var jag fast 😉

Ingredienser:

4 äggvitor
5 dl florsocker
200g malda hasselnötter

Gör så här:

Vispa äggvistorna till ett hårt skum (du ska kunna hålla bunken upp o ner över huvudet). Mal hasselnötterna i ex en mixer och blanda med florsocker i en skål. Rör sedan ner blandningen försiktigt i äggvitan och rör om -Blanda inte för mycket, smeten ska fortfarande vara lite fluffig. Spritsa ut smeten på bakplåtspapper (eller ta en tesked och klicka ut). Bra storlek är som en 5 krona. Grädda dem sedan på 175 grader i ca 8-10 min – De ska vara lite hårda på utsidan men mjuka på insidan.

Tips: Dekorera med lite smält choklad, Nutella/Nutellafrosting eller gör en dubbelmacka med god fyllning. Annars är den supergod som den är 🙂

Lycka till!

7 thoughts on “Recept: Hasselnötskakor

  1. Dom låter väldigt goda, ska prova att baka dom. Det låter lite på receptet som om det blir maränger med hasselnöts-smak, är dom lite sega inuti?

    • Hej Mats!
      Du har helt rätt, de är lite sega inuti och jag tycker de är supergoda. Hoppas att du oxå gör det!
      Ha det gott!
      Lisa

Kommentera

