SP, FP, och andra ord


♥Sugarpaste, Sockermassa, Sockerpasta, Fondant (USA), Sugar Dough och SP

SP är en massa lik marsipan som används för att täcka exempelvis tårtor med. Den går även bra att göra vissa dekorationer med. Jag skriver ”vissa” då det skiljer sig mycket mellan de olika märkena samt hemmagjord. Exempelvis Ballinas sugarpaste som jag använder, den stelnar inte men är otroligt härlig och elastisk vilket gör att den passar utmärkt till lock och dekorationer som inte måste vara stelna.

SPn är fri från gluten, mjölkprodukter, mandel och nötter samt ägg vilket gör den mycket allergivänlig. Dock är det gelatin i vissa märken så veganer och vissa vegetarianer bör se upp. OBS! Jag vill dock be er vara extra uppmärksamma med köpt SP ifall du ska göra en tårta till någon med allergi. Läs innehållsförteckningen noga. Bakels SP innehåller exempelvis mjölkprodukter.

♥Flowerpaste, FP, Gum paste (USA)

FP är även den baserad på florsocker men innehåller till skillnad från SP också Gum-Tex. Det gör att man kan kavla den väldigt tunnt och det gör den även mer elastisk. Det som är så otroligt bra med flowerpaste är att dekorationerna stelnar vilket gör att du kan göra allt från prinsesskronor till naturtrogna blommor. Den torkar dock snabbt så det gäller att bara ta ut lite i taget. Att äta flowerpaste kan liknas med att äta en sockerbit – Det är väldigt sött och hårt😉

FPn är också den fri från gluten, mjölkprodukter, mandel och nötter men innehåller ägg och gelatin (det skiljer sig åt mellan olika märken så kolla innehållsförteckningen noga).

♥Modelleringspasta, MP, Modeling paste

MP är en blandning mellan SP och FP. Den används när man vill modellera exempelvis gubbar, djur, bilar etc. Det du modellerar blir hårt på utsidan men behåller mjukheten på insidan. Dock blir den inte lika hård som FPn.

♥Marshmallow fondant, MMF

MMF är gjort på marshmallows, florsocker och vatten. Den har samma egenskaper som SP. Jag har dock själv aldrig använt den, så jag vet inte hur pass bra den stelnar. Upplys mig gärna😀

SP, FP, MP och MMF är alla kritvita i grunden och går att färga i de flesta färger. Det är dock svårt att färga starka mörka färger såsom svart, rött, mörklila osv. Små bitar kan färgas in men exempelvis lock bör köpas färdigfärgade.

11 thoughts on “SP, FP, och andra ord

  1. Skriver bara lite hur jag gör:
    För socker figurer använder jag vanlig SP
    De sjunker lite under tiden de torkas men än så länge funkar det bra
    Hästar torkade jag liggande och benen var lite sneda så för mera komplicerade figurer rekommenderar jag MP FP eller Pastilage
    MMF är fin men mest för att täcka tårtor och enklare blommor. Den går att kavla väldigt tun men om man vill spara dekorationer än längre tid sjunker de också i samband med fuktig väder.
    Det är min lilla erfarenhet

    • Tack så jättemycket för att du delar med dig! Är alltid kul och lärorikt att få höra andras tankar och erfarenheter!
      Hoppas att du haft en härlig helg!
      Kram
      Lisa

  2. Hej!

    Jag köpte Bakels vita sugerpaste, den innehåller mjölkprodukter, så man kanske inte alltid ska för givet att de inte innehåller mjölkprodukter, man kanske bör läsa innehållsförteckningen (om man nu inte gör egen). Det var bara på grund av att jag har en son som är mjölkproteinallergiker som jag läste innehållsförteckningen…Det var även den första Sp som jag köpt (Är nybörjare på tårtdekorering..)

    • Oj oj oj. Det hade jag ingen aning om! Tack för att du delar med dig! Är ju verkligen superviktigt att man kollar extra noga om det är någon speciell allergi. Jag har skrivit i inlägget om detta. Måste ta och kolla hur det är med Ballinas SP också (det är den jag använder) har för mig att jag kollat det förrut och inte hittat mjölkprodukter men har å andra sidan inte gjort en mjölkfritårta än. Vad bra att du upptäckte det innan du använde den!
      Hemmagjord SP innehåller inga mjölkprodukter och kan kanske vara ett bra alternativ? Jag gjorde alltid min egen i början och tyckte att det fungerade bra🙂 Nu är jag dock för lat😉
      TACK igen! Ha en härlig kväll!
      Kram
      Lisa

      • Jo jag har faktiskt provat att göra SP själv, men nu inför minsta sonens dop så kände jag att jag inte hade tid (en
        1,5 åring hemma, och en tre månaders som inte vill sova..). Men till hösten ska jag nog göra egen igen! Tack för all bra information, alla bra recept och all inspiration!🙂

  3. Hej🙂

    Tänkte höra om förvaring, SP håller sig mjuk och fin när den är inlindad i plast men sen när man väl gjort några enkla dekorationer ex. blommor, hur förvarar man de då? Ska de vara framme och torka eller har man de i en burk? Jag tror helt seriöst att jag aldrig ätit en SP tårta eller dekorationer, så jag vet inte om de brukar vara mjuka i konsistensen🙂
    Det vart en konstig fråga men jag hoppas du förstår vad jag undrar😉

    Mvh Marielle

  4. MMF stelnar inte. Men är bra till lock, det är ju lite annan smak än sp. När jag har gjort egen sp så blir den väldigt skör när den torkar. Räcker att man kommer åt tex blomman så går ett blad av. =/ Fast jag har inte provat köpt sp än. Har du provat hemmagjord sp? Går den sönder lika lätt som köpt? Eller är det kanske bättre att köpa färdig?

    • Tack för att du delar med dig!

      Jag gjorde hemmagjord SP i början. Har inget minne av att dekorationerna brukade gå sönder så lätt. Det jag gillade med dem var att de stelnade, det gör inte den SP jag använder nu (Ballinas). Jag köper dock alltid färdig numera då jag vet vad jag får och den är jättebra att täcka tårtor med.

  5. Pingback: Sugarpaste test – En jämförelse av olika märken « Sockerrus

Kommentera

