Muffins vs Cupcakes

Som i en del av  ”Sockerskolan” tänkte jag börja med att förklara skillnaden mellan muffins och cupcakes.

Cupcakes

Från början lagades cupcakes i koppar (innan muffinsformen fanns) och därav har de fått sitt namn, KoppKaka. Tanken är att du ska kunna äta den utan bestick till skillnad från vanliga tårtor.

En cupcake är en individuell bakelse, eller en-portions-tårta och har alltid glasyr eller frosting på toppen – Gärna med dekorationer i form av stössel ocheller sugarpaste/marsipan. Den har även också ofta en fyllning såsom bär, vaniljkräm etc.

Cupcakes är också i regel mindre och luftigare i konsistensen än muffins och är alltid söta. Recept för cupcakes och muffins skiljer sig åt en del, men jag tycker att många muffinsrecept fungerar bra att använda till cupcakes.

Muffins

En muffin är ett amerikansk namn för en typ av bröd som är bakat i små portioner. Muffins är mer kompakt och oftast större än cupcakes och kan dessutom vara både söt eller matig. De brukar heller inte dekoreras och äts ofta lite varma (till skillnad från cupcakes som inte äts varma).

En sammanfattning

I kort skulle jag kunna säga att Cupcake är en muffins med topping.

En annan (läs roligare) förklaring har detta linne:

8 thoughts on “Muffins vs Cupcakes

  1. Det irriterar mig lite att man använder den engelska pluralformen muffins när man borde säga muffin, men jag tror att till och med SAOL rycker på axlarna åt den petitessen, haha. Det är lite som att säga en cupcakes.

  2. det var så lite ! jag gillar att tipsa om bloggar jag själlv följer dagligen. Jag tror inte man ”förlorar” något ( som vissa andra verkar tro ) om man hjälper sina läsare att hitta nya favoriter. dom lär ju knappast sluta kika in hos mig för det 😉
    ha en toppen dag !

Kommentera

