Rulltårta

Sådär, nu har även jag ”fått” chansen att göra en rulltårta med marsipantäcke. Har varit sugen på att göra en sådan rätt länge nu men inte funnit tiden. Sen Sverigerullen vann och blev vår nationaldagstårta har jag sett liknande tårtor på en hel del bloggar och de ser ju så läckra ut tycker jag (kanske kan vara för att de bryter lite mot de vanliga runda jag oftast gör 😉 ) Hur som helst. Kvällens gå-bort-rulltårta bestod av vanilj”botten”, blåbär-, hallon-, jordgubb- och smultronmousse, lite riven mandelmassa och choklad, samt grädde. Det blev mycket fyllning mao 😛

Jag hade väldigt bråttom i slutet så dekorationen blev väldigt enkel. Blombladen är i flowerpaste och resten av dekorationerna och täcket är i marsipan.

16 thoughts on “Rulltårta

  1. wow du har verkligen uppdaterat massa igen sen jag var inne. Så kul å läsa och få massa tips och inspiration 🙂
    Brukar du spackla med grädde? Har hört att många inte gör de för att sugarpasten kan smälta?? Sist jag gjorde en tårta (förrgår) så såg de ut som den började att svettas lite, vet dock inte om de var för att de var så varmt. Fick ställa in den snabbt i kylskåp mellan alla varv och när den stod där såg de bra ut. Märkte igår när jag kavla ut sugarpaste för å göra dekorationer till muffins att den var lite klibbig och varm, är de värmen de beror på tro eller har du någon annan teori?

    • Vad kul att du tycker det 🙂 Blir jätteglad!

      Jag brukar nästan alltid spackla med grädde och det funkar jättebra. Dock är det väldigt viktigt att man fodrar locket innan man lägger på det. Annars blir det bubbligt och den smälter lite. Vad hade du för underlag häromdagen när du gjorde tårta?
      Jag brukar alltid ställa in tårtan direkt efter att jag har lagt på locket och låter den sedan stå där ett tag. Jag tycker att det blir lättare att jobba med den sen då. Vilket märke använder du på SPn? Jag har bara märkt att den blivit, så som du beskriver den, när jag använt SP med mörk choklad. Blir den lite klibbig så kan du alltid bara tillsätta lite florsocker så blir den bättre 🙂 Hur förvarar du din SP? Värme spelar ju roll men det skulle lika gärna kunna ha att göra med att den blivit för fuktig.

      Ursäkta att svaret dröjt. Har haft fullt upp här med beställningar och barn 🙂

  2. hej igen. Har också varit lite upptagen så sena svar går bra 😉
    jag spacklar alltid med grädde och har inte fodrat locket innan, de gör man med matfett väl? Tycker de verkar krångligt att pensla den och vända upp och ner för att lägga på den på tårtan? Å blir de inte allt spill runt omkring förstört då? Tänkte prova å spackla med smörkräm nån gång men grädde är ju gott då. Jag upplever att pastan beter sig konstigare nu (har bakels) än de första tårtorna jag gjort. Men jag läste någonstans att augusti är en svår månad att göra tårtor i pga sugarpasten men jag ställer in den i kylskåp med en gång jag satt på locket å varje gång jag gjort nån dekoration. Tycker pastan är klibbigare redan när man öppnat paketet, de ligger under ett skrivbord. Har använt potatismjöl för å få den fastare vid utkavling men den svettas ändå på tårtan….

    • Tjingeling!
      Jovisst gör man det med matfett. Jag brukar använda rapsolja som det inte är någon direkt smak i. Tycker att det blir för sött med smörkräm så jag brukar undvika det. Dock tycker jag inte att det är så krångligt att fodra och sen lägga locket över tårtan. Brukar rulla upp locket lite på en kavel och sen lyfta den över tårtan. Hm.. kanske inte den bästa förklaringen men du kanske hänger med iallafall? 🙂 Marsipanen blir inte förstörd av oljan så det kan man använda igen. Min SP som jag använder behöver inte fodras men gör det ibland iallafall – just in case. Har ett annat tips som jag tänkte skriva ett inlägg om nu angånde marsipan och fodring 🙂

      Jag använder alltid Ballinas SP och har bara testat Bakels 2 ggr men det var å andra sidan i slutet av juni och juli, men den betedde sig inte så som du beskriver. Potatismjöl har jag aldrig testat, däremot florsocker, för det kan man sedan knåda in i SPn och har inge påverkan på smaken. Mest troligtvis kommer våra tårtor att svettas mindre i oktober, eller vad tror du? 😉

Kommentera

