Sugarpaste / Sockerpasta / SP

Sugarpaste är ett flexibelt material att arbeta med och är fritt från nötter, mandel, gluten och laktos. Det går att både täcka tårtor och göra dekorationer av sugarpaste och används flitigt av tårtmakare. Receptet nedan är det jag använde till mina tårtor när jag började med denna hobby.

Receptet räcker till 1 tårtlock (28cm form) + lite dekorationer. Tänk på att vara ute i god tid och göra sockerpastan ett par dagar  i förväg för bästa resultat.

(Se gärna min notis efter receptet innan du börjar.)

Ingredienser
1 msk gelatinpulver
4 msk kallt vatten
1½ dl vit sirap
1 msk olja
(Ibland 1 tsk vaniljarom)
ca 17 dl florsocker

Gör så här

♥ Lägg gelatinpulvret och vattnet i vattenbad över en kastrull med vatten. När gelatinet har löst sig helt i vattnet häller du i oljan och sirapen.

♥ Häll upp florsockret i en stor skål och häll sedan i vätskeblandningen (och eventuellt vaniljarom).

♥ Blanda sedan för hand (OBS ej elvisp) tills blandningen är någolunda fast. Ta upp den ur bunken och knåda tills den är slät och fin. Är den fortfarande för kladdig så tillsätt lite florsocker. Tänk dock på att det är bättre om den är lite för kladdig än för torr. Skulle den bli för torr så är den svår att arbeta med.

♥ När degen känns bra så virar du in den ordentligt i plastfolie och förvara den i en lufttät burk.

Den färdiga sockerpastan ska förvaras i rumstemperatur och gärna mörkt (då solljus lätt bleker den om du har färgat den). Förvarar du den på detta sätt så håller den minst en månad.

Lycka till! =)

16/11-11: Receptet använde jag när jag började göra tårtor och var jättenöjd med det då. Har dock inte använt det på över 1 år då jag alltid köper  färdig sugarpaste i dagsläget och har lite svårigheter att besvara frågor gällde receptet. Vill passa på att tipsa om ett liknande recept jag hittat hos bloggaren Erika. Hon använder alltid den när hon gör tårtor och är mycket nöjd. Receptet hittar du HÄR!

13 thoughts on “Sugarpaste / Sockerpasta / SP

  1. Tackar🙂
    Vart så glad när jag såg att du använde sirap istället för glukos (det va ju äckligt dyrt på apoteket ^^)
    Ska ge mig på att testa och göra det där i veckan! Tack så jätte mycket!
    Kram

    • Tirja – Det var så lite så! =)
      Jo jag vet, Apotekets är jättedyr. Men det finns ett billigare alternativ, Dr oetker har faktiskt börjat sälja glukos och jag har köpt det på Ica Maxi.

      Lycka till med sugarpasten! =)
      Kram

  2. Men det låter ju inte alls svårt ju! Ska allt testa göra min egen en dag….
    TACK för recept och beskrivning. Och för en härlig och inspirerande blogg! Hit kommer jag då och då, men har inte lämnat något avtryck förns nu.

    Hoppas du får en fin helg! 🙂

    • Hej Angelica! Kul att du gillar min blogg. Det glädjer mig mycket =) Sugarpaste är inte alltför svårt att göra men det kan krävas att man gör det ngn gång och justerar receptet lite för bästa resultat.

      Tack detsamma!

    • Haha ingen fara😉 Japp, jag är en Linköpingsbo. Får en hel del förfrågningar om beställningar, men just nu bakar jag bara åt min familj och vänner.

    • Hej!
      Sugarpaste håller sig ett par månader om de paketeras rätt. Det gäller att lägga in dem i plastfolie sen gärna en mörk lufttät burk.

      Ha det gott!

  3. Pingback: Sugarpaste test – En jämförelse av olika märken « Sockerrus

    • Hej! Oj, det vet jag faktiskt inte. Har inte stött på något recept där man använder ett alternativ till gelatinet. Däremot finns det andra recept på sockerpasta där man inte använder ngt gelatin eller likvärdigt. Den blir inte så elastiskt och smakar väldigt mycket florsocker. Däremot finns det många gelatinfria att köpa färdiga. Den jag använder, dekorfondant och även Wiltons sockerpasta är gelatinfritt. Har för mig att Bakels är det oxå.🙂

  4. Nu har vi också provat att göra detta! Det blev en vit, en blå och en rosa. Det ska bli spännande att prova den på cupcakesen sen🙂 Tack världens bästa Lisa🙂

Kommentera

